Зерноелеватори використовуються для зберігання зерна в вентиляційних бункерах протягом тривалого періоду та по необхідності очистки і висушування зернової маси. для висушування використовуються шахтні та модульні зерносушарки вітчизняних і зарубіжних виробників. Комплектація зерноелеватора технологічним обладнанням залежить від неохідної кількості ємностей для зберігання зерна (бункерів - силосів) та наявної інфраструктури (автошляхи, ж. д. транспорт). Представлена технологічна схема (рис 1) передбачає тільки автомобільне завантаження і вивантаження зерна та необхідне технологічне обладнання для роботи найпростішого зерноелеватора з одним силосом.
Переміщення (рис. 1) зернової маси на зерноелеваторі залежить від вологості та засміченості зерна, яке вивантажується з автомобіля (рис.2) в приймальний зерновий бункер 1. В нижній частині приймального бункера зернова маса переміщується транспортером 19 через метало уловлювач 18 на норію 3.
Перекидний клапан К1, переміщує зерно в сепаратор зерна 5 для очистки, або зразу через бункер 4 в модульну сушарку 2 (рис 2) для висушування, якщо зерно має підвищену вологість. Після бункера 4 зерно може подаватися, за допомогою перекидного клапана К2 до норії 9 для завантаження в бункер вологого зерна 8 . Відходи від зернової маси, з сепаратора попадають в бункер відходів 6.
Рисунок. 2 Автомобілепідйомник
Рисунок 3. Зерносушарка.
Вологе зерно з бункера 8 за допомогою транспортера 17 поступає на норію 7 для подачі в сушарку зерна 2 для висушування (рис.3). Бункер вологого зерна 8 використовується в разі великої кількості зернової маси різної вологості.
Висушене зерно з сушарки 2 поступає на норію 9 з якої за допомогою перекидних клапанів К4 і К5 (рис. 4) може поступати у вивантажувальний бункер 14 або через транспортер 16 до норії 15. За допомогою норії 15 зерно завантажується в силос 11 для зберігання.
Рисунок 4 . Перекидні клапани з кінцевими вимикачами.
Контролюється температура зерна під час зберігання за допомогою датчиків температури 13. В разі зміни температури від заданого значення вмикаються вентилятори 12 для провітрювання зернової маси.
Для вивантажування зерна з силосу 11 використовується вивантажувальний транспортер 14, який подає зерно на норію 15. З норії зерно поступає в вивантажувальний бункер 10, з якого самопливом за допомогою заслінки З 4 висипається в кузов автомобіля.
Рисунок 5. Автоматична заслінка бункера .
Рисунок 6. Індуктивний датчик швидкості (обертів)
Контролюється рівень зерна в бункерах за допомогою датчиків рівня ДР1- ДР5. В нижній частині бункерів для вивантажування використовуються автоматичні заслінки З1- З 4 (рис 5). Контроль роботи транспортерів і норій контролюються за допомогою датчиків швидкості (обертів) ДШ1 – ДШ7 (рис 5). В кожному транспортері в кінці руху зерна використовуються датчики підпору ДП1 – ДП4 (кінцеві вимикачі), які спрацьовують в результаті забивання зерном транспортера.